Τι είναι το Κίνητρο – Motivation
Κατεύθυνση προς τον Στόχο
Κίνητρο είναι να έχεις την επιθυμία και την προθυμία να κάνεις κάτι.
Το κίνητρο είναι ένα χρονικό και δυναμικό στοιχείο το οποίο δεν πρέπει να συγχέεται με την προσωπικότητα και το συναίσθημα.
Αναφέρεται στην
- έναρξη
- κατεύθυνση
- ένταση και
- επιμονή
μιας συμπεριφοράς».
Είναι μια ψυχολογική διαδικασία η οποία διεγείρει, κατευθύνει και διατηρεί μια συμπεριφορά προς ένα στόχο (Κωσταρίδου-Ευκλείδη, 1997).
Επειδή όμως συνήθως δεν μπορούμε να εντοπίσουμε τα κίνητρα κάποιου, βγάζουμε συμπεράσματα γι’ αυτά από τη συμπεριφορά του.
Εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα
Είναι ένας βασικός διαχωρισμός των κινήτρων και που ο οποίος έχει ιδιαίτερη θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Εξωτερικά
Είναι τα κίνητρα που δραστηριοποιούν τον δύτη και τον άνθρωπο γενικότερα, εξαιτίας εξωτερικών συνεπειών
καταδυτικός εξοπλισμός
- χρήματα
- επίπεδο πιστοποίησης
- αύξηση βάθους
- κύρος
- κοινωνική θέση
- επάγγελμα
Συνήθως, παρέχονται από άλλους όπως για παράδειγμα από τον εκπαιδευτή στο μαθητή προκειμένου να έχει καλή επίδοση στα μαθήματα και τις εκπαιδευτικές καταδύσεις.
Το ίδιο συμβαίνει και ανάμεσα σε
- Γονιό και παιδί
- Εργοδότη και υπάλληλο
- Προπονητή και παίχτη
και γενικά σε αυτόν που προσφέρει φροντίδα και αυτόν που εισπράττει.
Εσωτερικά
Είναι τα κίνητρα που δραστηριοποιούν τον δύτη, αλλά και οποιονδήποτε άνθρωπο από κάθε κοινωνική ομάδα ή επαγγελαμτική ιδιότητα, χωρίς όμως να υπάρχει ‘’εξωτερική’’ αμοιβή.
Αναφέρονται σε ένα βαθύ ενδιαφέρον και απόλαυση για τη δραστηριότητα που κάνει και του προκαλούν αισθήματα
- ολοκλήρωσης και
- βαθιάς ικανοποίησης
από το γεγονός ότι κάνει κάτι που αξίζει τον κόπο.
Πως Ερμηνεύεται
Έτσι ερμηνεύεται για παράδειγμα
- η απόλαυση για την ανάγνωση καταδυτικών βιβλίων
- η παρακολούθηση διαδικτυακών σεμιναρίων & εκπαιδεύσεων
- τα διάφορα project
και άλλες παρόμοιες αισθητικές ή διανοητικές απολαύσεις της
- καταδυτικής
- επαγγελματικής και
- προσωπικής μας ζωής!
Το πρωταρχικό ζητούμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η μετατροπή των εξωτερικών κινήτρων, που εξελικτικά εμφανίζονται πρώτα στους νέους δύτες, σε εσωτερικά, τα οποία θεωρούνται πιο ισχυρά και θεμελιώνουν την αυτόβουλη μάθηση και συμπεριφορά. (Καψάλης, 1996).
Κατεύθυνση προς τον Στόχο
Δεν κάνουμε κατάδυση για την κατάδυση. Δεν κάνουμε κατάδυση για να ζήσουμε. Κάνουμε κατάδυση για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας.
Pingback: Ανθρώπινο λάθος. Γιατί δεν μπορούμε να το αποφύγουμε; - Spyros Kollas