Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες
Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες

Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες

Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες

Αυτό το άρθρο σκοπό έχει να βοηθήσει δύτες εισαγωγικού επιπέδου Open Water, δύτες με προχωρημένη εκπαίδευση Advanced Open Water ή/και μεγαλύτερη, Divemasters και εκπαιδευτές.

Αλήθεια τι ακριβώς έμαθες σχετικά με τις ασκήσεις ”αφαίρεση – επανατοποθέτηση συσκευής  και ζώνης βαρών υποβρυχίως”;;;

Μήπως ανήκεις στην κατηγορία των εκπαιδευτών οι οποίοι λένε στους μαθητευόμενους δύτες πως ο λόγος που μαθαίνουν την άσκηση αφαίρεση – επανατοποθέτηση συσκευής  υποβρυχίως, είναι για την περίπτωση που μπλεχτούν σε δίχτυα και την άσκηση αφαίρεση – επανατοποθέτηση ζώνης βαρών υποβρυχίως, για την περίπτωση που τους φύγει η ζώνη βαρών κατά τη διάρκεια της κατάδυσης;;;

Σε απασχόλησε ποτέ ο λόγος για τον οποίο οι συγκεκριμένες δεξιότητες δεν αποτελούν μέρος της εκπαίδευσης στα επίπεδα του Technical, ή/και του Rebreather;;;

Σύντομη Ιστορία

Για πολύ καιρό χρησιμοποιούσα κι εγώ τις παραπάνω εκφράσεις – δηλώσεις – αξίες, όταν ερχόταν η στιγμή να διδάξω τις εν λόγο δεξιότητες.

Τα πράγματα στον τρόπο που έκανα εκπαίδευση στους μαθητές μου, ξεκίνησαν να αλλάζουν το 2007 που έτυχε να μπορώ να πάρω μέρος στο GUE Fundamentals.

Τότε το πρώτο, εισαγωγικό επίπεδο του οργανισμού και το οποίο είχε δύο διαβαθμίσεις. Το Recreational pass και το Technical pass.

Ήταν ένα αρκετά απαιτητικό αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέρον και με πολλές γνώσεις πρόγραμμα και εντελώς διαφορετικό με οτιδήποτε άλλο είχα κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή.  

Έχοντας λοιπόν δει τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που είχε αυτή η εκπαίδευση σε εμένα, ξεκίνησα να σκέφτομαι τρόπους με τους οποίους θα μπορούσα να εισάγω αυτή τη λογική και τη νοοτροπία, στα προγράμματα της PADI.

  • Το να βγάζεις φυσαλίδες όταν δεν έχεις ρυθμιστή αναπνοής στο στόμα,
  • ο αναπνευστήρας,  
  • η CESA,
  • το ‘’χταπόδι’’,
  • η αφαίρεση – επανατοποθέτηση συσκευής και ζώνης βαρών υποβρυχίως,
  • το BCD τύπου γιλέκο, η εκμάθηση στα γόνατα,
  • η στάση του βούδα στην αιώρηση κ.α,

άρχισαν να μου φαίνονται απλά περίεργα.

Σκέψεις για το σήμερα

Σήμερα, μετά από τόσα χρόνια μπορώ να υποστηρίξω πως εκτός από περίεργα, μπορούν να καταλήξουν και επικίνδυνα.

Αποτελούν τον Νο 1 παράγοντα καταστρατήγησης των στάνταρντς  στην εκπαίδευση αυτοδυτών!!!

Οι εποχές άλλαξαν, τα πράγματα εξελίχθηκαν και ο κόσμος πλέον καταδύεται με rebreathers. 

Η λογική γύρο από τα θέματα ασφάλειας και ευχαρίστησης έχουν επίσης εξελιχθεί.
Προς το καλύτερο και φυσικά προς όφελος του ίδιου του δύτη.

Φυσικά και δεν εννοώ ότι όλοι πρέπει να αρχίσουν να καταδύονται με rebreather.

Όμως πλέον στις μέρες μας, με τις σύγχρονες μορφές κατάδυσης  που υπάρχουν διαθέσιμες (sidemount, technical, rebreather), μπορούμε να έχουμε μια καλύτερη άποψη και προσέγγιση, τόσο στα θέματα εκπαίδευσης, όσο και του εξοπλισμού, που τόσο μας πονάνε όλους.

Ήδη οι παραπάνω μορφές κατάδυσης είναι πλέον προσβάσιμες από το επίπεδο του Advanced Open Water κιόλας. 

Γιατί λοιπόν να εκπαιδευτείς με εξοπλισμό και τρόπο τέτοιο που δεν θα σε βοηθήσει στο άμεσο μέλλον και που θα σε αναγκάσει να ξεμάθεις για να μάθεις το ”νέο”;;;

Πόσο μάλλον να πετάξεις για να αγοράσεις ”νέο”!!!

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Οι αξίες, η νοοτροπία και η κουλτούρα στην κατάδυση είναι πράγματα που θα σας προσφέρει ο εκπαιδευτής σας.

Όχι ο οργανισμός πιστοποίησης!!! 

Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες

Έχοντας λοιπόν αυτά στο μυαλό θα δώσω ένα παράδειγμα με τις ασκήσεις

  1. φαίρεσης – επανατοποθέτησης συσκευής και
  2. ζώνης βαρών υποβρυχίως.

Αφαίρεση – Επανατοποθέτηση Συσκευής

Η διαδικασία εκμάθησης έχει ως εξής:

Όνομα Άσκησης: Η άσκηση λέγεται αφαίρεση – επανατοποθέτηση συσκευής υποβρυχίως.

Στόχος της Άσκησης: Στόχος της άσκησης είναι να βγάλουμε τη συσκευή από πάνω μας και να την ξαναφορέσουμε, χωρίς να μπλέξουμε – παγιδεύσουμε τους σωλήνες.

Αξία της Άσκησης: Ο λόγος που μαθαίνουμε την άσκηση είναι για την περίπτωση που μπλεχτούμε κάπου, όπως για παράδειγμα σε δίχτυα.

Τα βήματα Για να Πετύχουμε την Άσκηση Είναι:………. κοκ.

Εξετάζοντας λοιπόν την ”Αξία” της άσκησης, αναφέρεται ότι την μαθαίνουμε ώστε να απεμπλακούμε αν τυχόν μπλεχτούμε πχ σε δίχτυα.

Αυτό που θα πρέπει λοιπόν να διερευνήσουμε, είναι κάτω από ποιες συνθήκες υπάρχει περίπτωση ένας δύτης να μπλεχτεί οπουδήποτε.

Για να συμβεί λοιπόν αυτό σε ένα δύτη θα πρέπει να ισχύουν τα εξής:
Κακή διαχείριση της πλευστότητας

  • Πρόκληση θολούρας
  • Αποχωρισμός από το ζευγάρι ή την ομάδα
  • Δεν έγινε αντιληπτός από το ζευγάρι του ή άλλο μέλλος ομάδας.
  • Αρχίζει  να κολυμπάει και να περιστρέφεται όρθιος ή σχεδόν όρθιος στην προσπάθεια εντοπισμού του ζευγαριού ή της ομάδας, με αποτέλεσμα να μην δει τα δίχτυα, στα οποία μπλέχτηκε.

Αφαίρεση ζώνης βαρών.

Όνομα Άσκησης: Η άσκηση λέγεται αφαίρεση – επανατοποθέτηση ζώνης βαρών υποβρυχίως

Στόχος της Άσκησης: Στόχος της άσκησης είναι να βγάλουμε και να ξαναφορέσουμε τη ζώνη βαρών υποβρυχίως, χωρίς να παγιδεύσουμε σωλήνες και BCD.

Αξία της Άσκησης: Ο λόγος που μαθαίνουμε την άσκηση είναι για την περίπτωση που μας ανοίξει – φύγει η ζώνη βαρών κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.

Τα βήματα Για να Πετύχουμε την Άσκηση είναι: … κοκ.

Εξετάζοντας και πάλι την ”Αξία” της άσκησης, αναφέρεται ότι η ζώνη μπορεί να ανοίξει και να πέσει κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.

Διερευνώντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα συμβεί αυτό, θα πρέπει να ισχύουν τα εξής:

  • Η ζώνη έχει πολλά παραπάνω κιλά από όσα πραγματικά χρειάζεται ο δύτης, επιβαρύνοντας επιπροσθέτως
    • τη μέση του/ης και
    • επηρεάζοντας το τριμ (ευθυγράμμιση σώματος).  
  • Κακή υδροβιότητα και άτσαλες κινήσεις.
  • Κακή διαχείριση της αναπνοής (χρήση μόνο του κάτω μέρους – κοιλιά).
  • Κακής ποιότητας πόρπη. 
  • Κακής ποιότητας ιμάντας. 

Αυτό που μπορεί να διαπιστώσει λοιπόν κάποιος, είναι ότι οι ασκήσεις αυτές αποκτούν αξία μόνο όταν μαθαίνονται σωστά τα απολύτως βασικά και στοιχειώδη και τα οποία περιλαμβάνουν:

  • Την αποτελεσματική χρήση του όγκου των πνευμόνων
  • Τις τεχνικές αναπνοής
  • Το σωστό ζύγισμα
  • Τη χρήση σωστότερου καταδυτικού εξοπλισμού (Hogarthian).
  • Το σύστημα του ζευγαριού – ομάδας.
  • Σχηματισμούς και επικοινωνίες.

Στο βίντεο που υπάρχει ακριβώς από κάτω μπορείς να δεις τον τρόπο με τον οποίο μπορείς να εξασκηθείς με τις βασικές ασκήσεις του προγράμματος Open Water.

Ασκήσεις. Μύθοι & Πραγματικότητες

Θέλεiς να μάθεις περισσότερα;

Τότε δεν έχεις παρά να κάνεις την εγγραφή σου σε αυτή την δωρεάν ψηφιακή εκπαίδευση – επιμόρφωση.

Μαζί θα πάρεις και την πιο πρόσφατη έκδοση του πιο κάτω Blueprint

sea-breaze-scuba-diving-blueprint-for-divers-greece-cyprus
Sea Breaze Scuba Diving Blueprint new 2020

Leave a Reply