Σημαδούρες Σήμανσης Επιφανείας SMB & DSMB
Σημαδούρες σήμανσης επιφανείας DSMB

Σημαδούρες Σήμανσης Επιφανείας SMB & DSMB

Σημαδούρες Σήμανσης Επιφανείας DSMB

Υπάρχουν δύο βασικές κατηγορίες σημαδούρας σήμανσης επιφανείας, τα SMB και τα DSMB.


SMB είναι τα αρχικά του Surface Marker Buoy που στα Ελληνικά σημαίνει Σημαδούρα Σήμανσης Επιφανείας και DSMB είναι τα αρχικά του Delayed Surface Marker Buoy, για το οποίο δεν υπάρχει ακριβής μετάφραση.

Σε ελεύθερη μετάφραση θα μπορούσαμε να το αναφέρουμε σαν  Σημαδούρα Σήμανσης Επιφανείας με καθυστέρηση.


Ας δούμε όμως τις διαφορές τους, τόσο κατασκευαστικά, όσο και προς τη χρήση.

Το SMB (Surface Marker Buoy) 

Σημαδούρες Σήμανσης Επιφανείας DSMB

Είναι μια φουσκωτή σημαδούρα η οποία επιπλέει στην επιφάνεια κατά τη διάρκεια μιας κατάδυσης για να επισημάνει τη θέση των δυτών ενώ αυτοί βρίσκονται υποβρυχίως.
Είναι απαραίτητη όταν η κατάδυση  πραγματοποιείται σε περιοχή με ρεύματα, σε νυχτερινές καταδύσεις, με ομίχλη ή με κυματισμό.


Για να μη τη χάσουμε υπάρχει προσαρμοσμένο ένα reel ή spool ή κάτι παρόμοιο με σκοινί, το οποίο ο δύτης κρατάει στο χέρι του κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.

Αν και σαν πρακτική έχει πολλά μειονεκτήματα, σε περίπτωση που χρειαστεί να κινηθείτε υποβρυχίως κατ’ αυτόν τον τρόπο, να θυμάστε ότι το reel, το spool ή οτιδήποτε είναι αυτό που φέρει το σκοινί, δεν πρέπει να είναι αγκιστρωμένο – ασφαλισμένο επάνω σας. 


Ο μόνος ασφαλής τρόπος είναι να το κρατάτε στο χέρι σας, μιας και στην περίπτωση που παρασύρει τη σημαδούρα κάποιο παραπλέον σκάφος, αυτή με τη σειρά της θα παρασύρει και εσάς, ανεβάζοντάς σας απότομα σε μικρότερο βάθος, με κίνδυνο να πάθετε τη νόσο των δυτών!!!


Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως οι σύγχρονες ορθές πρακτικές ασφαλούς κατάδυσης, θεωρούν επικίνδυνη οποιαδήποτε προσκόλληση του δύτη με τον εξοπλισμό, ο οποίος καταλήγει στην επιφάνεια!!!


Το ρόλο της σημαδούρας μπορεί να παίξει και το καταδυτικό σκάφος, εφόσον σε αυτό υπάρχει ευδιάκριτη καταδυτική σημαία και υπάρχει και κάποιος επάνω στο σκάφος ο οποίος ελέγχει την κυκλοφορία των παραπλεόντων σκαφών.

Το DSMB (Delayed or Decompression Surface Marker Buoy) 

είναι παρόμοιο με τη Σημαδούρα Σήμανσης Επιφανείας (SMB), με τη διαφορά ότι αναπτύσσεται ενώ ο δύτης βρίσκεται ήδη υποβρυχίως και συνήθως, εφόσον έχουν πάει όλα καλά, στο τελείωμα της κατάδυσης, κατά την έναρξη της ανάδυσης. 


Με αυτόν τον τρόπο ο δύτης δείχνει τη θέση στην οποία βρίσκεται υποβρυχίως, εξασφαλίζοντας πως θα γίνει αντιληπτός από το σκάφος σε περίπτωση που έχει απομακρυνθεί από το σημείο εισόδου – εξόδου, ή έχει παρασυρθεί από υποθαλάσσιο ρεύμα, ώστε να περισυνελεγεί με ασφάλεια, όταν φτάσει στην επιφάνεια.


Και σε αυτή την περίπτωση, ένα reel ή spool (κατά προτίμηση spool) είναι προσαρμοσμένο μαζί με το DSMB.


Για τις περιπτώσεις καταδύσεων με αποσυμπίεση, υπάρχει και η λύση του σταθμού αποσυμπίεσης, ο οποίος είναι μια πιο σύνθετη και βαριά κατασκευή, συνήθως από σκοινιά και σωλήνες, η οποία στηρίζεται με σημαδούρες και τραβέρσα και έχοντας αρκετό βάρος στα άκρα για την σταθεροποίηση της.


ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Τα DSMB δεν προορίζονται για ανέλκυση αντικειμένων υποβρυχίως!!!

ΉδηΑνοιχτού τύπου (Open Ended)

Όπως το λέει και ο τύπος της, πρόκειται για μια σημαδούρα της οποίας η βάση είναι ανοιχτή και έχει προσαρμοσμένο βάρος ώστε να διατηρήσει το άνοιγμα βυθισμένο, αποτρέποντας έτσι τη διαφυγή του αέρα.

Ανοιχτού τύπου με ανεπίστροφη μεμβράνη

Είναι όπως και η ανοιχτού τύπου, με τη διαφορά ότι στο εσωτερικό της βάσης της υπάρχει μια μεμβράνη, οποία αποτρέπει την διαφυγή του αέρα.

Κλειστού τύπου

Αυτού του τύπου η σημαδούρα είναι πλέον στις μέρες μας η πιο διαδεδομένη.
Το χαρακτηριστικό της είναι η βαλβίδα εισαγωγής του αέρα και μια ακόμα βαλβίδα εκτόνωσης.

Κλειστού τύπου με ενσωματωμένο μηχανισμό διοχέτευσης αέρα και βαλβίδα εκτόνωσης.

Ορισμένοι οργανισμοί  συστήνουν στους δύτες να φέρουν δύο διαφορετικού  χρώματος  σημαδούρες υποβρυχίως. Αυτό για να διαχωρίζεται η ανάγκη – απαίτηση βοήθειας από τους δύτες επιφανείας, ενώ αυτοί παραμένουν υποβρυχίως.


 Για παράδειγμα η κόκκινη σημαδούρα δείχνει κανονική διεξαγωγή της ανάδυσης – αποσυμπίεσης.
Η κίτρινη σημαίνει πρόβλημα, όπως για παράδειγμα έλλειψη αερίου.  

Αν και σαν πρωτόκολλο δεν είναι καθολικά αποδεκτό από την παγκόσμια καταδυτική κοινότητα, υπάρχουν ομάδες δυτών που συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν.


Αρκετές σημαδούρες είναι πλέον εξοπλισμένες με σύστημα – θήκη, στην οποία μπορούν να τοποθετηθούν γραπτά μηνύματα, χημικό φως ή strobe.

Συνηθισμένα προβλήματα ανάπτυξης σημαδούρας.Προσαρμογή του spool ή reel με τη σημαδούρα.

  • Αρκετές είναι οι φορές που κατά την είσοδο στο νερό η σημαδούρα φεύγει από το λάστιχο που την συγκρατεί. Αποτέλεσμα να κρέμεται – σέρνεται κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.
  • Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση του spool. Τα πράγματα εδώ να είναι λίγο πιο άσχημα.
    Σε αυτή την περίπτωση το spool βυθίζεται, αναγκάζοντας έτσι το σκοινί να κινείται ελεύθερο και αυξάνοντας τις πιθανότητες περιπλοκής.

Λαβή συγκράτησης του DSMB και spool κατά την προετοιμασία για ανάπτυξη.

  • Δεδομένο είναι ότι το σύστημα δεν πρέπει να είναι ασφαλισμένο – αγκιστρωμένο πάνω στον δύτη. Το ίδιο ισχύει και για την φάση της προετοιμασίας για την ανάπτυξη.
    Ο χρόνος αντίδρασης για ξεκλικάρισμα δεν είναι αρκετός και θα οδηγήσει σε γρήγορη – απότομη μεταβολή του βάθους.

Τρόποι πλήρωσης της σημαδούρας.

  • Με το στόμα γενικά είναι περισσότερο εύκολο. Περιορίζονται οι σε αριθμό ενέργειες που χρειάζεται να γίνουν, συγκρίνοντας με τη χρήση του σωλήνα πλήρωσης χαμηλής πίεσης.  
    Ωστόσο η μεταβολή της πλευστότητας παραμένει ένα σημαντικό πρόβλημα και στις δύο περιπτώσεις.

Ποσότητα αερίου στη σημαδούρα

  • Ένα ακόμα πράγμα που παρατηρείται είναι η μικρή ποσότητα αερίου μέσα στη σημαδούρα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην είναι εμφανής, μιας και το τμήμα που εξέχει από την επιφάνεια είναι ιδιαίτερα μικρό. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα όταν γίνεται προσπάθεια ανάπτυξης της από μικρό βάθος.

Πραγματοποίηση ανάδυσης

  • Ακούγεται απλό.  O έλεγχος της πλευστότητας και ο ρυθμός ανόδου θα είναι τα δύο πράγματα που θα καθορίσουν αν το σκοινί θα δημιουργεί θηλιές – λούπες. Κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες περιπλοκής και ανεξέλεγκτης ανόδου.

Σημαδούρες Σήμανσης Επιφανείας DSMB

Από το 2013 η PADI ανακοίνωσε την υποχρεωτική εκμάθηση ανάπτυξης DSMB από το πρόγραμμα PADI Open Water κιόλας. (Training Bulletin -Ενημέρωση Κατάρτησης και Εκπαίδευσης Μελών PADI Παγκοσμίως ΤΕΤΑΡΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ 2013 Product No. 01226Gr)

Αυτά και ακόμα περισσότερα μπορείς να μάθεις κάνοντας την εγγραφή σου σε αυτή την δωρεάν ψηφιακή εκπαίδευση.

Leave a Reply